سه قطره خون

شصت و دوسال قبل در چنین روزی در شرایط اختناق آریامهری بعد از کودتای ننگین 28 مرداد روابط ایران و انگلیس از سر گرفته شد و ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا قصد سفر به تهران را داشت.این موضوع با واکنش و اعتراض شدید دانشجویان مواجه شد و در چهارده آذر سخنرانی ها و تجمعاتی شکل گرفت که باعث دستگیری عده ای در بازار و دانشگاه شد،در روز پانزده آذر نیز اوضاع به همین شکل ادامه داشت،بیشترین اعتراضات در دانشکده پزشکی و داروسزی شکل گرفته بود،.در صبح روز شانزده آذر اوضاع پیچیده تر شد و دانشجویان بعد از مراجعت به دانشگاه متوجه تجهیزات سربازان در اطراف دانشگاه شدند،چندین دانشکده برای جلوگیری از تنش و درگیری در تهران و سراسر کشور تعطیل شد.ماموران به دانشگاه تهران هجوم بودند و صدها دانشجو را بازداشت کردند و مورد ضرب و شتم قرار دادند.
-در دانشکده فنی ماموران که قصد دستگیر کردن دو دانشجو را که به ورود آنها به دانشگاه اعتراض کرده بودند داشتند که با اعتراض دانشجویان مواجه شدند،به یک باره دانشکده فنی تحت محاصره قرار گرفت،یکی از دانشجویان فریاد زد »دست پلیس از دانشگاه کوتاه‏» و تیراندازی راه افتاد و دانشجویان بسیاری زخمی شدند،سه نفر بنام های احمد قندچی(از اعضای جبهه ملی)، مهدی شریعت‌رضوی برادر پوران رضوی(برادر همسر دکتر علی شریعتی) و مصطفی بزرگ‌نیا(از اعضای حزب توده) جان باختند و توسط رژیم شاه به پای نیکسون قربانی شدند.

بقیه دانشجویان دانشکده فنی نیز در کامیون هایی برای بازجویی به دانشکده هنرهای زیبا منتفل شدند.ماموران هرکه را که می یافتند با قنداق تفنگ می زدند.

116c4a6f4a9ff848cca05952e5c3c420_L

عصر آن روز پلیس اعلام می کند که قصد زدن دانشجویان را نداشته و دانشجویان به پلیس حمله کردند و قصد گرفتن اسلحه های پلیس را داشتند و پلیس برای دفاع از خود این کار را انجام داده است.فردای آن روز شاه تیمسار مزيني را برای دلجویی از دانشجویان و خانواده کشته شدگان به دانشگاه و ملاقات آنها می فرستد.

-دو روز بعد نیکسون وارد تهران شد و در همان دانشگاه سخنرانی کرد و مدرک دکتری افتخاری از دانشکده حقوق دانشگاه تهران گرفت.بعد از آن حادثه روز شانزده آذر بعنوان روز دانشجو نام گرفت.

1386318247

روزدانشجو گرامی باد…

————-
روایتی از حادثه شانزده آذر 1332
روز دانشجو
روز دانشجو چطور روز دانشجو شد؟

این نوشته در تاریخ ایران در دوره پهلوی ارسال شده و با , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

1 پاسخ برای سه قطره خون

  1. arzhang :گفت

    با شاه دیکتاتور مخالفیم چون :
    در بخش سیاسی :
    ١- نمیگذاشت در عراق و لیبی و لبنان آموزش منفجر کردن دکل برق و کشتن مامور بانک و پاسبان سر کوچه را دیده بودیم به درستی اجرا کنیم و ما را به زندان میانداخت
    ٢- نمیگذشت سازمان برنامه و بودجه را تعطیل کنیم و پول نفت را به حیاط خلوت برده و تقسیم کنیم
    ٣- نمیگذاشت مرگ بر امریکا بگوییم تا ما را تحریم کند و ما به لطف تحریم میلیارد میلیارد بدزدیم و به همان امریکا برویم
    ٤- نمیگذشت دلار از ٧ تومان بالاتر برود و ما بازاریها خانهای ١٥ میلیارد تومانی بخریم که در زمان شاه یک میلیون هم نبود
    ٥- با امریکا در سطح رییس جمهورها صحبت میکرد و نمیگذاشت آقا ظریف ما با آدمهای درجه سه صحبت کند و ما از شادی بشکن بزنیم
    و….
    در بخش اجتماعی
    نمیگذاشت ما روی زنها اسید پاشی کنیم
    زنان را سر کار میفرستاد تا مستقل شوند و ما نتوانیم ٤ عقدی و ٢٠ صیغه محتاج پول بگیریم
    روسری و مقنعه سر زنان نمیکرد
    و,,,,,
    مردیم از دست این شاه دیکتاتور

بیان دیدگاه